Kiedy myślimy o historiach sukcesu wielkich firm, zakładamy, że miały one szybką i łatwą drogę na szczyt. Ale droga do sukcesu często ma zakręty, zwroty i potknięcia, a wiele marek, które są teraz znane na całym świecie, spotkało się z porażką biznesową, zanim osiągnęły szczyt, na którym są dzisiaj. Oto historia kilku firm, które zbankrutowały i powstały z martwych:
Apple
Steve Jobs i jego partner w programowaniu komputerów Steve Wozniak uruchomili firmę Apple w 1976 roku. Początkowo radzili sobie świetnie aż do momentu, gdy Jobs został odsunięty, a firma nie wprowadzała innowacji. Do 1996 roku Apple było na skraju bankructwa. Słabo zarządzana firma technologiczna miała poważne problemy finansowe, nadmiar kiepskich produktów i system operacyjny, który rozpaczliwie potrzebował aktualizacji. Zespół błagał Steve’a Jobsa, aby wrócił do pracy z nimi, więc wrócił do firmy w 1997 roku jako tymczasowy CEO, a Apple otrzymało zastrzyk gotówki w wysokości 150 milionów dolarów od konkurencyjnego Microsoftu, co stanowi równowartość 243 milionów dolarów dzisiaj. Dziś Microsoft może żałować swojej działalności charytatywnej, gdyż pomógł Apple stać się jedną z najpotężniejszych firm świata.
General Motors
Założona w 1908 roku firma General Motors była jednym z największych producentów samochodów i motocykli XX wieku. Ale wszystko zmieniło się na początku XXI wieku. Do 2005 roku firma traciła 10 miliardów rocznie, a w 2007 roku zanotowała rekordowe straty w wysokości 38 miliardów. Następnie kryzys finansowy z 2008 roku praktycznie zmiótł firmę. W rzeczywistości sytuacja stała się tak zła, że General Motors został zmuszony do ogłoszenia bankructwa, co oznaczało, że tysiące pracowników również straciło pracę. Nie poddali się jednak bez walki. General Motors usprawnił swoje linie samochodowe, skupiając się na najlepiej sprzedających się samochodach, takich jak Chevrolet i Buick, i sprzedał Saaba holenderskiej firmie Spyker. Następnie administracja Obamy wydała miliardy, aby pomóc firmie przejść przez kryzys finansowy w latach 2007 i 2008, a General Motors otrzymał dużą część z 64 miliardów dolarów wydanych na ratowanie zarówno GM, jak i Chryslera. Inne ciekawostki dotyczące motoryzacji i klasyków samochodowych znajdziesz w https://tuningi.pl
Converse
Chuck Taylor był koszykarzem, który w 1922 roku dołączył do firmy Converse jako promotor. Był wielkim atutem dla firmy, do tego stopnia, że Chuck użyczył nawet swojego nazwiska linii butów All Stars. Jednak po dekadach na szczycie, Converse zaczął tracić na atrakcyjności na stale rosnącym rynku i był postrzegany jako marka, od której odwracała się nawet koszykówka. W styczniu 2001 roku, prawie 100 lat po założeniu, Converse Inc. złożył wniosek o upadłość. Firma rozpoczęła restrukturyzację i sprzedała swoją siedzibę w Massachusetts, aby zmniejszyć zadłużenie. Jednak w 2003 roku Nike kupiło markę i dosłownie ją uratowało.